#Dluhopisový rádce

Radíme lidem, komu nenaletět!
Menu

Dluhopisy bilionové Tesly mají stále visačku „veteš“

Když minulé pondělí autopůjčovna Hertz oznámila, že si od Tesly objednala 100 tisíc vozů, vybuchla na burzách bomba. Akcie zamířily vzhůru takovým tempem, že hodnota automobilky rychle přeskočila bilionovou hranici (v dolarech!) a dolétla ještě o 200 miliard výš. Hertz má sice zájem především o nejlevnější auto v nabídce Tesly, tedy o Model 3, ale i tak zpráva o tom, že velká (ač dobou pandemie řádně počechraná) autopůjčovna objednává v takovém měřítku, podpořila tezi, že obrat k elektromobilitě nabírá na rychlosti.

Informace se navíc sešla s pořád ještě čerstvými výsledky Tesly za třetí čtvrtletí, během něhož Muskova automobilka dosáhla pětkrát většího zisku než loni a také podstatně navýšila výrobu. Investorské veřejnosti rovněž neutekla zpráva, že se Model 3 stal nejprodávanějším autem na evropském (ovšem kvůli nedostatku dílů zmenšeném) trhu.

Tři dobré zprávy zarezonovaly a výsledkem byl růst, který ani náhodou neodpovídal jejich finančnímu významu. Vždyť hodnota zakázky Hertzu byla kolem čtyř miliard dolarů a to ani při vysoké marži výsledky zásadně nevylepší.

Nové světlo na deal s půjčovnou vrhl v úterý Elon Musk jedním ze svých explozivních tweetů. Vlastně šlo jen o reakci na poděkování za aktuální růst akcií. „Není zač. /…/ Rád bych zdůraznil, že s Hertzem zatím nebyla podepsána žádná smlouva,“ šokoval Musk publikum, které už obchod bralo jako hotovou věc. A dodal, že poptávka po Teslách je stále mnohem větší, než co je automobilka schopna vyrobit, a i tak velkému zákazníkovi, jako je největší americká autopůjčovna, vozy prodá pouze za stejnou marži jako běžným spotřebitelům.

Dopad na ekonomiku Tesly tedy bude v nejbližším roce nulový. Přinejlepším lze říct, že se ještě o něco zvýší možnost zdražovat, což Tesla opatrně zkouší. To ostatně v době inflačních tlaků a nedostatku dílů dělají i další automobilky.

Zmatení investorů znásobila reakce Hertzu, který trvá na tom, že to, co oznámil minulý týden, platí: tedy že objednávku půjčovna udělala a že také globálně investuje do své infrastruktury, která jí umožní, aby flotilu elektromobilů provozovala. Akcie TSLA tak v úterý mimo hlavní hodiny oslabila o víc než čtyři procenta, aby se po otevření burz divoce pohybovala sem a tam. Celkově o něco ztrácí, ale ve srovnání s růstem poslední doby jsou to zanedbatelné posuny. Vždyť za poslední tři týdny posílila o 50 procent.

Investoři, kteří se v případě Tesly dost často prolínají s fanoušky, se k větším výprodejům zatím nedali strhnout. Své akcii prostě věří. I díky tomu dali od Muskovy automobilky ruce pryč mnozí spekulanti na pokles. Přitom Tesla byla roky jejich oblíbeným cílem.

Současně jsou akcionáři Tesly na podivuhodná prohlášení Elona Muska zvyklí. Vždyť který jiný šéf automobilky by si troufl říct, že akcie jeho firmy jsou nadhodnocené. Musk to loni na podzim udělal a stejně se od té doby hodnota Tesly ztrojnásobila. Pomohly tomu často efemérní a vlastně vedlejší záležitosti jako převod části hotovosti firmy do bitconu či ochota nechat si za auta nejznámější kryptoměnou platit.

Když dal Musk zpátečku a pustil se do kritiky bitcoinu kvůli neekologičnosti jeho „těžby“, co se stalo? Vlastně nic, akcie dobyté pásmo nevyklidila. Není to samozřejmě racionální, ale je to tak setrvalý jev, že s ním investoři musí počítat.

Pohled na Teslu pomalu mění i ratingové agentury. Muskova automobilka svou expanzi za dlouhodobého finančního krvácení totiž financovala jak prodejem nových akcií, tak i dluhopisy, rating tedy potřebovala. Její hospodářské výsledky však vedly k tomu, že rating nebyl nijak slavný.

Obrat k zisku se ale projevil i na tomto poli. S&P, největší z ratingových agentur, své hodnocení Tesly za poslední rok a půl zlepšila pětkrát, naposledy minulý pátek, ovšem ani to ještě nestačilo na postup do oblasti, kde začíná investiční rating. I konkurenční Moody’s nechala dluhopisy Teslu ještě hlouběji v kategorii označené jako „junk“, tedy „odpad“ či „veteš“. To je pořádný kontrast s tím, jak automobilku hodnotí investoři do akcií.

Jak S&P, tak Moody’s totiž trvají na tom, že tržní kapitalizace není faktor, který by se měl přímo odrazit v ratingu. A i když už finanční kondice Tesly odpovídá investičnímu stupni, jsou tu rizika jako rostoucí konkurence tradičních automobilek tlačících se též na trh s elektromobily. Teprve to, jak se Tesla s novou situací vyrovná, nakonec rozhodne o lepším ratingu a hlavně o tom, zda je současné ocenění průkopnické automobilky vysoko nad bilion dolarů ospravedlnitelné.

Zdroj: Hospodářské noviny

zpět na výpis